Football Manager 2022 – Recension

Football Manager 2022 – Recension

Football Manager 2022 är en sanslöst detaljerad simulation av fotbollens skönhet, likväl som dess mer enerverande sidor.

Det avgjordes i allra sista matchen, men Degerfors klarade sig kvar i Allsvenskan. Inte minst tack vare att de täppt till en del hål i laguppställningen med en drös gamla kontraktslösa veteraner. Jag pratar alltså om Football Manager 2022. I skrivande stund ligger Degerfors på gränsen till kvalstrecket i Allsvenskan i verkligheten, så jag väljer att se min Football Manager-omgång som en föraning om vad som komma skall.

En av de bästa sakerna med Football Manager-serien är att det är ungefär lika roligt och rafflande att spela med ett kämpande, fattigt litet lag i lägre divisioner eller sämre ligor, som att ratta en bjässe i Premier League. Som ledare för Arsenal har jag i alla fall någon sorts chans att sno åt mig en superstjärna (även om det i regel är Manchester City, Bayern, PSG och ett fåtal andra äckelrika lag som dammsuger upp de flesta). Men för Degerfors får jag vara glad om jag lyckas få en kontraktslös spelare med utgånget bäst före-datum att gå med på att spela en säsong för svältlön. Eller att någon av ens ungdomar råkar utvecklas och spela bra en säsong eller två, innan ett större lag kommer och snor dem.

Det kan absolut vara frustrerande, men det hör till. Att hela tiden behöva tampas med oväntade saker, som skador, formsvackor eller spelare som blir lite för bra och vill dra vidare, är roligt – även om man absolut sitter och svär över vissa spelare eller resultat när man åker på stryk i matcher man borde vinna. Fotboll är ju, som bekant, lika delar smärta och glädje. Och Football Manager 2022 är inget undantag, även om jag i slutänden känner att jag får ut mer glädje i årets utgåva än jag fått de senaste åren.

Veteranen håller ställningarna än, med en fullmatad fotbollsimulering.

Sports Interactive

Sega

footballmanager.com

500 kr

3 år

(Finns även till: Switch, Xbox, PlayStation)

Football, Tactics and Glory

Det är inte helt olikt Stora Vall, ändå.

Fotbollshistoria

Jag minns ju fortfarande det allra första Championship Manager-spelet. Där kunde du bara spela med engelska lag. Lag i andra ligor fanns mest med som ett ständigt hot som utan förvarning kunde sno dina bästa spelare. Helt plötsligt kunde du få ett meddelande om att Eric Cantona eller Tony Adams valt att sticka utomlands, och vips så var de borta. Det påminner lite om ett system i ett senare CM, där spelare kunde få psykbryt, gå med i en sekt och bara lägga fotbollsskorna på hyllan för gott – bara så där. Det var menat att det skulle var en ovanlig händelse, men i ett spel som vara i hundratals timmar så skedde det till slut på tok för ofta och blev mest bara tragikomiskt.

Numera har ju Sports Interactive sedan länge släppt CM som varumärke och gått vidare med FM istället (CM fortsatte en tid utan Sports Interactive, men blev aldrig lika bra igen – det fick till sist psykbryt, gick med i en sekt och lade ner fotbollen).

Med andra ord finns en lång tradition i fotbollssimulatorer med spelare som beter sig jobbigt och ställer till förtret för dig. Även före CM, faktiskt, då jag till exempel vill minnas att det nästan aggressivt långsamma FA Cup på Commodore 64 hade slumpmässiga händelser som påverkade laget på olika sätt. Football Manager-serien har på senare år kört fast lite i ett diva-träsk, där allt för stort fokus har lagts på att hantera krävande och jobbiga spelare som kräver speltid, specifika värvningar och fan vet allt. Den biten är för all del fortfarande kvar, men antingen har utvecklarna tonat ner det en aning, eller så gör de nya inslagen och förbättringarna mest att det känns så. Spelet känns lite mer välbalanserat, helt enkelt. Det är fortfarande irriterande att spelarna beter sig så märkligt ibland. Inte bara de värsta divorna, utan i stort, där de är helt maniskt besatta av ledarna i laget och även blir direkt förbannade om du gratulerar dem till en vinst – om de själva anser att vinsten var för liten. Ta en komplimang för helvete! Fäskock!

Det finns dock en mer avskalad version av spelet där du slipper en del av tjafset (men du går då också miste om en hel del av djupet) till förmån för en lite snabbare upplevelse. Snabb i jämförelse med den fullständiga versionen, där det finns så mycket att göra att det kan ta flera timmar innan du ens når den första ligamatchen efter att ha startat ett nytt spel. Om du vill förstöra ditt liv totalt och ha en bärbar version av spelet så är versionen till Switch just den avskalade versionen av spelet (även om laddningstiderna till Switch gör att den versionen i regel känns rätt seg ändå).

Ny motor, klassisk statistik

Nyheterna i FM2022 är egentligen inte så många, men de gör skillnad. Dels så får vi en välkommen uppgradering av matchmotorn, som ser bättre ut, ha lite mer överskådlig information och bättre AI – något som har efterfrågats länge av fansen. Det känns helt enkelt som om Sports Interactive har infört uppdateringar och tillägg som de har jobbat på en längre tid, i den här utgåvan.

Inte minst försvarsspelet känns lättare att få pejl på nu. Dina försvarare pressar bättre (och med ”bättre” menar jag att de tycks följa instruktionerna bättre, de gör fortfarande gott om misstag – som sig bör), och i allmänhet flödar spelet bättre och mer realistiskt i matchmotorn.

Det finns i vanlig ordning en närmast pervers mängd statistik att gräva ner sig i – och jag gillar hur den presenteras i årets utgåva – men du väljer själv hur mycket av detaljerna du vill böka i. Fortfarande kan du delegera en hel del till din personal, så att du kan fokusera mestadels på taktik och övergångar, och låta någon annan lägga upp träningsscheman och sådant.

En annan förvånansvärt välkommen nyhet är för övrigt personalmötena. Du kan välja att ha ett möte varje vecka, varannan vecka eller varje månad. Det sistnämnda räcker gott, i min erfarenhet. Men de hjälper till att hålla koll på de olika delarna i klubben för oss som är lite för röriga och disträ i skallen för att ha allt i huvudet. Om du anser att du har koll så kan du alltid bara avsluta mötet och glatt strutta därifrån, förstås.

Framför allt så är det dock den gamla hederliga fotbollssimulationen som gör Football Manager 22 så bra. Det känns som om mina beslut verkligen gör ordentlig skillnad i årets utgåva. Läcker försvaret som ett såll? Se över träningen, dina spelare kanske inte är aggressiva nog? Eller se över rollerna i de övriga lagdelarna, kanske får försvaret inte något understöd från mittfältet? Det är hela tiden en svår balansgång mellan att anfalla och försvara, och om du får till en bra balans kan även ett klenare lag fälla bjässar av och till – precis som i verkligheten. Även om det, tyvärr, också precis som i verkligheten också handlar mycket om pengar – där de rikaste lagen i princip kan köpa sig ligatitlar år ut och år in. Men det är inte Football Managers fel, och det finns ändå mer utrymme för små lag att nå framgång i spelet än det gör i verkligheten. Alla verktyg för att vinna mot alla odds finns där, för den som har tålamod nog att lära sig att använda dem. Och så länge inte din bästa spelare lägger sig till med divalater och förstör allting. Det saknas egentligen bara en stor funktion i Football Manager 2022 – nämligen möjligheten att lägga uppstudsiga, barnsliga spelare över knät och ge dem en ordentlig omgång smisk.

En norrman för en miljard? Som hittat.
Football Manager 2022 – Recension Reviewed by on .
4.25