Destiny 2: Beyond Light – Recension

Destiny 2: Beyond Light – Recension

Destiny 2: Beyond Light är en vågad expansion, som tar bort mer än det tillför i nuläget.

Jag gjorde som Arnold i Total Recall och bokade mig en tripp till Mars. Planeten alltså. Men när jag väl kom dit var den borta. Snullet värre. Det visar sig att det är Bungie som varit i farten, expansionen Beyond Light gör stora ändringar i Destiny 2. Flera planeter har försvunnit. Så allt jag kan göra är att nynna på Peter Walbecks Ullared, fast byta ut det titulära köpcentret i texten mot Mars: ”När vi väl kom till Mars, ja då var det stängt. Slakta Mars, det är vårt motto.”

Man måste beundra Bungies mod här. De måste rimligen ha vetat att Beyond Light skulle bli en kontroversiell expansion. De skalar bort mängder med innehåll som spelare har vant sig vid, men av mängden spelare att döma inte tröttnat på. Det nya innehållet är inte alls lika matigt som det som tagits bort, och det pendlar mellan riktigt skarpa tillskott och ganska trötta saker. Beyond Light är ojämnt, helt enkelt. Nu är inte nödvändigtvis det som tagits väck borta för alltid, och kan ju komma tillbaka i framtiden i någon form. Men just nu känns det lite som att Bungie skalar bort lite väl mycket sett till vad de lägger till.

Grunden är lika fenomenal som alltid, med enormt tillfredsställande förstapersonsskjutande av högsta klass. Även om jag inte är övertygad av expansionen som helhet, så återvänder jag ständigt bara för att skjuta lite besvärliga rymdvarelser och hoppas att jag ska hitta något nytt vapen med lite bättre siffror.

Den nyaste expansionen till den populära online-shootern.

Bungie

Bungie

Bungie.net

400kr

16

Intel Core i5 7600k

GTX 1070

Borderlands 3

De nya underklasserna är rätt kyliga.

Iskall action

Det bästa med Beyond Light är definitivt de nya underklasserna (läs gärna vår guide till hur dessa funkar). Varje klass har fått en ny underkategori som man låser upp genom att spela igenom kampanjen, och de är definitivt roliga att leka med. De ger fler möjligheter och mer bredd med egentligen ganska små medel. Det är typisk, tajt Bungie-speldesign.

Vad som också är typiskt Bungie är den ganska tråkiga uppdragsdesignen i kampanjen. I princip gör du samma sak på samma platser en handfull gånger, utan att det egentligen händer särskilt mycket varken i intrigen eller spelmässigt.

Storyn kretsar hur som helst kring skurken Eramis, som lärt sig att använda stasis – en kraft som utvinns ur det mystiska darkness. Under kampanjens gång måste du besegra hennes underhuggare, samtidigt som du själv lär dig använda stasis för att till sist som sagt låsa upp underklassen baserad på det.

De nya områdena är tjusiga, men inte superspännande. Månen Europa är ett vinterlandskap där karga snöstormar drar in och skymmer sikten ibland. Trivsamt med snö, förvisso. Kanske kan man klämma upp en julgran på Europa istället om vi får en regngrå blaskjul i verkligheten. Det andra området är Cosmodrome, en ruin full av gamla rostiga flygplan. Det är här du börjar om du startar en ny karaktär. I övrigt finns också en ny raid, som för all del är riktigt bra. Men som helhet känns materialet ganska tunt och bitvis lite oinspirerat. De bra nyheterna är absolut bra, och spelet är alltjämt lätt att försvinna in i under många timmar. Men det Beyond Light känns i nuläget inte som en riktigt helgjuten expansion, utan mer som ett första steg mot något nytt. Något som säkert kan bli bra, även om det här och nu är svårt att avgöra riktigt vart det är på väg – eller om jag gillar slutdestinationen eller ej.

Kampanjen är kort men ändå repetitiv.
Destiny 2: Beyond Light – Recension Reviewed by on .
3.25