Valorant – Recension

Valorant – Recension

De flesta av Valorants 16 vapen är visuella kopior av Counter-Strike-arsenalen – M4:an blir Phantom, AK-47:an heter Vandal, AWP känner du här som Operator, och så vidare – med några egna undantag som Shorty, en sekundär hagelbrakare.

Olikt CS:GO kan varje primärt vapen zoomas en smula för en liten precisionsbonus. Detta plus det slumpmässiga rekylvinglet,  som sätter in efter ett par skott, kommer störa CS:GO-spelarna som är vana vid att kunna lära sig rekylmönster till punkt och pricka. Det är inte bara annorlunda för sakens skull. Att låta pepprande alltjämt vara en rimlig strategi, men också belöna “tap”-skjutande från långt avstånd ger striderna en dynamik och understryker mångsidigheten hos automatkarbiner. Att se någon som till fullo bemästrat CS:GO-mönstret är en syn för gudarna, men jag föredrar Valorants fokus på att placera sig rätt efter vapnet du håller i. Även om skicklighetstaket sänks en aning snackar vi fortfarande om en skyskrapa.

Banbrist

Enda området där Valorant känns något ytligt vid lanseringen är i antalet kartor. Det finns fyra. Det är inte många, men jag uppskattar åtminstone hur de varieras i layout och stil. Riot har sagt att de vill att varje karta ska komma med något “nytt och unikt”. Med detta sagt: Bind har portaler som binder samman dess två områden, Haven kommer med ett tredje bombtillfälle, Split bjuder på rep du kan klättra i, och Ascent (ny karta för lanseringen) har enkelriktade metalldörrar.

För det mesta lyckas Valorants kartor efterlikna Counter-Strikes siktlinjer och chokepoints. Du kan inte välja karta att köa i under matchmaking så desto viktigare att ingen karta sticker ut på ett dåligt sätt. Kartornas unika knep gör sitt jobb, även om Splits rep känns oviktiga och Binds portaler kan göra mer skada än nytta. Det kommer ta månader för communityt att till fullo utvärdera varje kartas styrkor och svagheter, men jag trivs var jag än hamnar. En sprillans ny karta dräpte snabbt tröttheten jag kände över samma trio under den stängda betan.

Jag gissar att Riot är rädda för att överväldiga nya spelare med för många kartor. Det är ett stort problem i Siege, som roterar femton kartor med komplexa formgivningar indelade i flera nivåer. Att börja långsamt för att lära sig är klokt, men snart kommer även Ascent kännas gammal. Å andra sidan: kommer varje ny säsong av Valorant med en ny plats kan vi få fem nya kartor på bara några månader.

Kan jag köra Valorant?

Valorant kan sannolikt köras på en potatis. Det är inget speciellt sett till det visuella, men i tävlingsspel är det viktigare med bildrutor per sekund och att kunna läsa av vad som sker än grafiskt lullull. Riot har snackat mycket om sin netcode och även om det definitivt laggar här och var har Valorant känts till stora delar rättvist för egen del. En sak som hjälper är antalet datacenter som Riot jobbar med; lag compensation är ett mindre problem när alla redan har låg ping. Om Riot fortsätter jobba med låg latens borde Valorant bli ett av de mer bättre tävlingsspelen i det här avseendet.

Kom och köp?

Även om Valorants agenter har unika visuella egenheter kan inte detsamma sägas om alla vapen. Originalutförandet är för vart och ett samma mix av grå-svart-orange. Förutom att se tråkiga ut kan det förvirra med vapen som ser snarlika ut på håll. Efter månader plockar jag fortfarande på mig Phantoms som visar sig vara en Spectre SMG. För att spexa till din arsenal behöver du sannolikt djupdyka i din plånbok.

Några flådiga skins kan du få via battle pass (omkring 100 kronor) medan du tvingas köpa andra rakt av. Vissa är tjusiga men jag har svårt att se hur jag skulle betala 150 kronor för att få min Vandal att se ut som en bil. Men visst, jag frestas av skins som kan uppgraderas för att göra om animationerna och ljuden (vissa låter som om de hämtats rakt av från Mass Effect, så det är coolt). Det sticker inte direkt ut från andra free to play-titlar, men här finns fortfarande bundles för 700 kronor med en handfull skins. Oavsett hur du ser på det är detta mycket pengar. Lyckligtvis är det enkelt att ignorera allt detta och bara spela.

Att låsa upp agenter är en helt annan historia. Alla startar med Sage, Phoenix, Jett, Brimstone och Sova. Resten måste låsas upp genom Contracts (enkelt förklarat ett mini-battle pass för varje agent), eller köpas för runt hundralappen vardera. Ett tidigt in game-Contract ger dig ytterligare två agenter ganska snabbt, men vägen till resterande fyra är betydligt segare. Detta kommuniceras dessutom på ett ganska vilseledande vis. Det är lätt att tro att du låser upp allesammans i samma tempo för att strax dunka huvudet i en vägg av agentkontrakt som kräver galet mycket mer erfarenhet. Beroende på hur mycket du generellt spelar och din inställning till dagliga utmaningar kan det ta ett par veckor, eller ett par månader, för att göra uppställningen komplett.

Du kan (såklart) pröjsa 10 dollar för att skippa kontraktet. Det är en ganska saftig prislapp för en hjälteskjutare. Dyraste League of Legends-kämpen kostar i jämförelse runt 8 dollar. Nya Rainbow Six Siege-operatörer kostar 5 dollar (även om spelet i sig kostar 20 dollar) och nya Apex Legends-karaktärer kostar 7,50 dollar. Pröjsar du får du även lite kosmetiskt tingeltangel, men det är fortfarande dyrt.

På vakt

Hur mycket jag än älskar Valorant är det svårt att inte blänga lite surt på Vanguard, Riots antifusk-mjukvara som krävs för att spela. Vanguard kommer med kernel-mode-drivrutiner som körs så fort din dator startas. I klartext innebär det att spelet har ovanligt hög tillgång till din dator för att kunna blockera drivrutiner som fuskprogram använder. Du kan stänga av det hela men du måste starta om din pc och köra Vanguard nästa gång du vill spela Valorant.

Vanguards djupare rötter gör det kanske till ett mer effektivt anti-fusk-program, och jag har låtit det köras i bakgrunden utan särskilt mycket oro, även om jag ifrågasätter att det är värt besväret. Valorants beta hade tusen och åter tusen av bekräftade fuskare som Riot ivrigt bannade. Om några fuskare slutligen tar sig förbi Vanguard, är då dess intrång i din dator värt besväret? Riots krig mot fuskarna kommer att vara intressant att följa. I nuläget är Vanguard ett irritationsmoment som Riot håller fast vid. Jag får helt enkelt lita på att de inte spränger min dator.

Valorant är ett mer tillgängligt Counter-Strike jag inte visste att jag ville ha. Förmågorna ger en berusande dynamik under varje runda, och expanderar lagarbetet för denna typ av fps. Jag är spänd på att se hur nya agenter och kartor kommer att pigga upp spelet under följande år. Även om det krävs blod, svett och grind för att låsa upp alla kämpar, och kosmetikan kostar en förmögenhet, är Valorant ett utsökt lagbaserat spel du kan kasta dig över utan att betala ett korvöre.

Morgan Park

Valorant – Recension Reviewed by on .
4.5