Ubisoft och Take-Two tjänar grova pengar på mikrotransaktioner

Ubisoft och Take-Two tjänar grova pengar på mikrotransaktioner

2017 är lootlådornas år. I stort sett varenda AAA-titel värd namnet innehåller dem numera, oavssett om vi pratar om enspelaräventyr som Middle-earth: Shadow of War och Assassin’s Creed: Origins, eller om onlineskjutare som Call of Duty: WWII och Star Wars: Battlefront 2. “Varför!” skriver och skriker vi spelare i kör trots att vi redan vet svaret: pengar. Väldigt mycket pengar.

Via Gamasutra får vi reda på att Ubisoft för allra första gången tjänat mer pengar på mikrotransaktioner (inklusive avgifter för dlc och season pass) än på själva spelförsäljningen. Ubisoft är en av de allra största förespråkarna för “spel som tjänster” med titlar som Rainbow Six Siege och For Honor, och båda ger tidig tillgång till nya spelbara karaktärer om man betalar extra.

Samma trend syns hos Take-Two, vars totala intäkter till 48 procent utgörs av mikrotransaktioner i spel som Grand Theft Auto Online och NBA 2K17. Faktum är att det gångna kvartalet (den 1 juli till den 30 september) var det allra mest framgångsrika för Grand Theft Auto Online hittills, inte illa med tanke på att spelet har funnits ute i en form eller annan sedan hösten 2013.

About The Author

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Related posts