Permadöden i Hellblade: Senua’s Sacrifice är en bluff

Permadöden i Hellblade: Senua’s Sacrifice är en bluff

Under gårdagen skrev vi om den påstådda permadeath-funktionen i Ninja Theorys nya psykologiska actionspel Hellblade: Senua’s Sacrifice.

Under spelets inledning möts man av ett illavarslande meddelande som påstår att “den mörka rötan i Senuas arm kommer växa varje gång du misslyckas” följt av “om den når Senuas huvud tar hennes resa slut och alla framsteg kommer förloras”. Med andra ord är antydningarna för permanent död och raderade sparfiler väldigt tydliga.

PC Games N valde dock att inte ta Ninja Theory på orden, och provkörde systemet på allvar. Rötan växer vartefter Senua råkar ut för nya dödsfall, ja, men ännu efter 50 dödsfall var PC Games N:s sparfil vid god vigör. Därefter visade det sig att rötans omfattning även var knuten till hur långt man kommit i spelet, och i mångt och mycket ett tomt hot.

Det verkar ändå som att rötan och Senuas mentala tillstånd har inverkan på spelets avslutning, men några raderade sparfiler är det inte frågan om. Ett misslyckat PR-stunt från Ninja Theorys sida eller ett smart inslag som återigen visar hur ofta vi blint litar på vad spelen säger åt oss? Döm själv. Här är en video av PC Games N.

Does Hellblade ACTUALLY have permadeath?

Hellblade is a game with one, huge controversial mechanic. We killed Senua 50 times to find out, and the answer may surprise you… ► Subscribe here: https://www.youtube.com/user/PCGamesN ◄ Visit us at: https://www.pcgamesn.com/ Facebook: https://www.facebook.com/PCGamesNetwork Twitter: https://twitter.com/PCGamesN

 

About The Author

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Related posts