Palmer Luckey svarar på kritik mot hans Trump-stöd

Igår kom uppgifter om att Palmer Luckey, den något välbärgade mannen bakom Oculus Rift, har stöttat Nimble America, vars mål är att sprida Donald Trumps budskap och attackera Hillary Clinton. Det framkom att Luckey stod bakom kontot NimbleRichMan på Reddit, som aktivt stöttar Trumps kampanj. De negativa reaktionerna har inte låtit vänta på sig, och flera utvecklare har sagt att de inte vill släppa sina spel på Oculus nu. Bland annat Insomniac Games har öppet fördömt Luckeys stöd till Trump.

Nu har dock Luckey själv uttalat sig på Facebook, och hävdar att han inte alls står bakom kontot NimbleRichMan. Istället skriver han att han har skänkt pengar till Nimble America, men att han som libertarian gjorde det för att han är för principer som rättvisa och frihet och uppskattar att organisationen har nya idéer om hur man når unga väljare (memes, alltså). Han skriver även att han inte tänker rösta på Trump, utan på libertarianen Gary Johnsson. Vidare understryker Luckey att han är djupt ledsen över att hans handlingar som privatperson ska behöva inverka negativt på synen på Oculus.

Gideon Resnick, journalisten på The Daily Beast som först skrev om detta, visar dock upp ett e-mail där Luckey erkänner att NimbleRichMan-kontot representerar honom.

Sista ordet lär inte vara sagt i den här härvan. Det tycks dock som om Trump indirekt kan komma att påverka spelvärlden lite, om nu spelutbudet till Oculus minskar på grund av detta.